Regnskabsportal.dk

                   

               

Håndtering af bilag

       

Hvordan skal du håndtere bilag, kvitteringer og fakturaer, når du har købt ting til din nye virksomhed.

  

Når du begynder at købe ind, skal du sørge for at gemme alle bilag, kvitteringer og fakturaer. Så start med at købe en A4 mappe og sæt alle bilag ind i den.

  

Hvad er forskellen på en kvittering og en faktura?

Der er forskel! På en kvittering står der ikke hvem der har købt varen, det gør der på en faktura.

      

En kvittering     

Typisk vil en forretning (f.eks. en computer forretning) eller en tankstation printe en kvittering (kassebon) uden navn på, kun med specifikation af den vare du har købt.

   

Det er vigtigt at du gemmer alle kvitteringer, der vedrører køb til din virksomhed, i din nye

bilagsmappe. Hvis der ikke klart og tydeligt står på en kvittering, hvilken vare du har købt, er det en rigtig god idé at skrive det på, når du kommer hjem og - dagligt - skal arkivere kvitteringerne i din bilagsmappe.

      

En købs faktura

Køber du f.eks. - på internettet - en computer, vil mange internet forretninger bede dig udfylde navn, adresse og postnr. Her er det vigtigt at du skrive din virksomhedsnavn, adresse og postnr. på. Således vil virksomhedens navn også komme på fakturaen, og dermed kan virksomheden få "fradrag" for købet, da købet bliver bogført som en udgift.

     

Hvis du gerne vil have fradrag i regnskabet, for de ting du køber til virksomheden, er det vigtigt at virksomhedens navn, adresse og postnr. står på alle købs fakturaer.

     

Hvorfor skal jeg gemme bilagene?

Du skal bruge alle kvitteringer og fakturaer, når du skal bogføre og lave regnskab over de udgifter og indtægter virksomheden har haft, bilagene skal gemmes i 5 år. (Gerne digitalt)

       

Betaling og refundering af moms fra SKAT

Når din virksomhed køber varer eller ydelser af andre virksomheder, er der tale om købsmoms, hvilket skal fremgå på den faktura du modtager. Ligeså skal det også på din virksomheds faktura fremgå, hvor meget moms beløbet udgør, af din virksomheds salg eller ydelse (denne moms er salgsmoms).

      

På langt de fleste kvitteringer og fakturaer, fremgår moms beløbet. Hvis din virksomhed er moms registreret, skal virksomheden indberette og betale salgsmoms. Den købsmoms der har været i samme periode, skal ligeledes indberettes og modregnes i indbetalingen af salgsmoms.

 

Få hjælp til moms regnskabet af din revisor - Find din lokale revisor her  

 

                  

                  

Find mere information...

Praktiske informationer...
Bogholder uddannelse Firmagaver
Brancheforeninger Kontorartikler
Download regnskaber Kreditvurdering
Efteruddannelse Om revision
Erhvervsfinansiering Outsource regnskabet
Erhvervsforsikring Pension
Factoring Se regnskabstal
Om portalen

Regnskabsportal.dk

Sognevejen 10

DK-2690 Karlslunde


info@regnskabsportal.dk

   

Telefon 70 26 00 09

  

Copyright © 2007-2017

Kontakt os
Annoncering
Opret abonnement
Opret job opslag
Opret kursus tilbud
Annoncér firmaet på portalen

                          

   

Få hjælp til regnskabsopgaverne